Opa Fladder

Mijn commentaar maakt het verhaal niet minder waar

Zo nu en dan komt er weer een verhaal bovendrijven dat bekende mensen volgers zouden hebben gekocht voor hun social accounts. Blijkbaar is dat zoiets ergs, dat erover gelogen wordt. Zou het kopen van volgers iets van deze tijd zijn of een blijvend fenomeen? Ik kan me niet herinneren dat er in de vorige eeuw zoiets als “volgers kopen” bestond.

Het enige wat er vorige eeuw bestond, was het kopen van abonnees in de vorm van welkomstcadeaus. Vooral omroepen en boekenverkopers maakten zich daar schuldig aan. Menig vijftig plusser heeft in een ver verleden wel een abonnement bij de ECI of Boek en Plaat gehad. Ook werden we gelokt met een leuk cadeautje om toch maar een omroepblad als Televizier of TROSkompas te nemen.

Verdienmodellen veranderen en omroepen hebben nu de grootste moeite om het ledenaantal op peil te houden, terwijl de boekenclubs allang verdwenen zijn. Nu hebben we bekende mensen op sociale media die, naar het lijkt, nog minder schaamte hebben dan de gemiddelde colporteur.

Wat nog altijd hetzelfde is gebleven, is het goedbedoelde advies van ouders die hun kinderen zien kiezen voor het snelle geld van Insta of TikTok: Maak toch eerst je school af, leer een beroep. Dan hoef je niet te liegen over het kopen van social media accounts. Verwijzend naar het artikel zou ik zeggen: Anna, ga werken voor je geld en geniet van de privacy zonder socials.

Anna Nooshin ontkent in HLF8 dat ze Insta-volgers heeft gekocht